Het ontstaan in 1884
In 1884 opende Léon Breitling zijn werkplaats in St. Imier in het Juragebergte. Hij specialiseerde zich vanaf het begin in chronografen. Zijn bedrijfsstrategie was een consequente focus op instrumentenhorloges met een opvallend ontwerp. Hoge kwaliteitsnormen en de opkomst van de luchtvaart vervolmaakten het beeld.
Royal Air Force
In 1936 werd Breitling leverancier aan de Royal Air Force, speciaal voor de Britse luchtmacht ontwierp het een horloge met stopwatch, kompas, en tijd- en datumaanduiding. Tijdens de Tweede Wereldoorlog deed de Duitse Luftwaffe ook een beroep op Breitling om ditzelfde horloge te maken. Omdat Breitling een Zwitsers en dus neutraal bedrijf was, stemde het toe en leverde het dus voor zowel de Britse als de Duitse strijdkrachten. In 1947 zag de eerste Chronomat het licht. In 1943 ging het merk ook horloges maken voor de Amerikaanse luchtmacht.
De Navitimer
In 1956 verscheen het topmodel van Breitling op de markt, de Navitimer. Het horloge dat gezien wordt als het meest complete vliegeniershorloge.
Bentley
Dat de Breitling een exclusief horloge is was ook de fabrikant Bentley Motors opgevallen. Zij benaderden dan ook de fabriek om een horloge te laten ontwerpen wat zij cadeau konden doen aan de kopers van een Bentley. Speciaal voor Bentley heeft Breitling een horloge ontworpen. Dit horloge is voorzien van de voor de autosport relevante functies.
Jet team
Tegenwoordig neemt de relatie van Breitling met luchtsporten en commerciële en militaire luchtvaart in haar merkidentiteit een centrale plaats in. Het horlogebedrijf houdt een serie luchtvaartdagen, heeft een eigen team van stuntvliegers en sponsort verschillende luchtvaartverenigingen. De onthulling van een eigen modern chronograafuurwerk p de Horlogebeurs van Basel 2009 vormde een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis, en tevens een terugkeer naar zijn roots. Het nieuwe ontwerp moest 100% Breitling worden en industrieel in grote aantallen worden geproduceerd tegen redelijke kosten.